پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی است که از زغال سنگ، هوا، آب و نفت تولید می شود. این ماده برای اولین بار در قرن 20ام در یک آزمایشگاه از واکنش بین اسید و الکل تولید شد. در این واکنش دو یا چند مولکول با هم ترکیب میشوند و یک مولکول بزرگتر را میسازند که ساختار آن در طول تکرار می شود.

انواع پلی استر:

ترکیب فوق یک ماده ی شیمیایی است که از دو کلمه Poly به معنای زیاد و ester که یک ترکیب شیمیایی آلی پایه ای است تشکیل شده است. ماده اصلی مورد استفاده در ساخت این محصول اتیلن است که از نفت حاصل می شود. این ماده با استفاده از چندین روش قابل تولید است. روش مورد استفاده به فرم نهایی مورد نظر بستگی دارد. چهار فرم اصلی این ماده عبارتند از filament، staple، tow وfiberfill.
در فرم filament ، هر رشته فیبر به صورت مداوم در طول رشد می کند و پارچه هایی با سطح صاف تولید می کند.
فرم staple در واقع همان فرم filaments که در اندازه های از قبل تعیین شده برش داده می شود. این فرم از پلی استر به راحتی با الیاف دیگر نیز ترکیب می شود.
tow به فرمی گفته می شود که در آن رشته ها به طور مداوم در هم تنیده  می شوند
Fiberfill شکلی از پلی استر است که بسیار حجیم است و به همین خاطر در ساخت لحاف، بالش و لباس بیرون مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ها:

در فرآیند ساخت بسیاری از محصولات از جمله لباس، مبلمان خانه، الیاف های صنعتی، رزین، کامپیوتر، نوار ضبط و محصولات الکتریکی کاربرد دارد. این ماده نسبت به پارچه های سنتی جذب پایینی دارد و این باعث می شود که نسبت به آن در مقابل لکه مقاوم تر باشد. از این محصول به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و دوام زیاد در تولید لباس هایی که کاربرد بیرونی دارند استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل خاصیت آبگریزی که دارند، استفاده از آن ها در لباس ها و کاپشن ها می تواند بسیار مفید باشد.: