بوتیل آکریلات (Butyl acrylate) یک مایع بی رنگ و شفاف است. این ماده که به مقداری کمی در آب حل می شود، چگالی کمتری از آب نیز دارد؛ به همین دلیل هنگام حل شدن در آب لایه سطحی نرم و شفافی به وجود می آورد. بوتیل اکریلات بوی تند و تیزی دارد. نقطه ذوب این ماده منفی ۶۴ درجه سانتیگراد است و دمای نقطه جوش آن ۱۴۵ درجه سانتیگراد است. زمانی که با استفاده از گرما تخریب می شود، دود و بوی بسیار ناخوشایندی تولید می کند.

موارد استفاده از بوتیل آکریلات در ساخت رنگ و روکش:

برای ایجاد یک لایه مقاوم در برابر تخریب به وسیله هوا، استفاده از یک ترکیب از پلیمرهای متیل متا آکریلات و بوتیل اکریلات بسیار کمک خواهد کرد. کیفیت و مقاومت بالای امولسیون های آکریلیکی، انقلابی در صنعت رنگ و رزین به راه انداخته اند؛ به گونه ای که اکنون بیش از ۲۵ درصد مواد مورد استفاده در صنعت رنگ و روکش از مواد آکریلیک دار استفاده می کنند. استفاده از ترکیب استایرن و بوتیل اکریلات نیز باعث کاهش جذب آب و افزایش مقاومت در برابر هیدرولیز می شود اما همچنان مقاومت کمی در برابر اشعه فرابنفش دارد. به همین دلیل بهتر است تنها در تولید رنگ و روکش هایی که در فضای بسته مورد استفاده قرار می گیرند، از این ترکیب استفاده شود. برای رنگ و روکش هایی که در محیط های باز استفاده می شوند، مانند رنگ های مورد استفاده برای جلاکاری، استفاده از ترکیب متیل متا آکریلات و بوتیل آکریلات بهترین گزینه است.

شرایط نگهداری:

بوتیلن اکریلات باید در مکانی خنک، خشک و با تهویه مناسب و به دور از موادهای اکسید کننده نگهداری شود. بوتیل اکریلات باید دور از تابش مستقیم نور خورشید و گرما قرار بگیرد. بوتیل اکریلات باید در محفظه هایی از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیوم یا فولاد کربنی نگهداری شوند.