ادپیک اسید (Adipic Acid) یک ترکیب شیمیایی آلی با خاصیت اسیدی ضعیف می باشد. این ترکیب که از مهم ترین و پر کاربرد ترین دی کربوکسیلیک اسیدها است، به فرم پودر سفید رنگ مشاهده می شود. این اسید آلی به صورت طبیعی در چغندر قند یافت می شود. این ترکیب که جزیی از ترکیبات آلی است را با نام اسید چرب متوسط نیز می شناسند.
کاربرد ادپیک اسید در صنایع گوناگون برای همه افراد این حوزه شناخته شده است. از این ترکیب آلی می توان به عنوان مونومری پرکاربرد در صنعت پلیمر استفاده کرد، بطوریکه بیش از 90 درصد آدپیک اسید در تولید نایلون بکار می رود. همچنین این ترکیب بی نظیر، در تولید دستمال کاغذی، کارتن ها، دارو، شوینده ها و نیز صنایع غذایی مصرف می شود. بعلاوه این اسید در فرمولاسیون در زمینه تنظیم کننده و بافر PH و به عنوان مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده می شود.
از کاربرد استرهای ادپیک اسید و نیز پلی استرهای ادپات در صنایعی چون صنایع نظامی، هوانوردی و نیز در ساخت توربین ها نمی توان چشم پوشی کرد. همچنین از این ترکیب آلی به سبب مقاومت مناسب و نیز پایداری بالا در مقابل خوردگی در کمپرسور ها و نیز موتور های جت و اتومبیل بهره می برند. بعلاوه در روغن های لحیم برای کاهش مصرف مواد و نیز راحت سازی تمیز کاری در اتصالات الکتریکی نیز این ترکیب کاربرد دارد. همانطور که اشاره شد، این ترکیب سهولت را در تمیز کاری سطح اتصالات و همچنین کاهش خوردگی را سبب می شود.
از نمک های مختلف ادپیک اسید در تولید باتری ها استفاده می شود. آمونیوم ادپات و تترا متیل فسفونیوم ادپات از جمله این نمک ها هستند که در ساخت باتری های مایع کاربرد دارند. از دیگر کاربردهای آن در ممانعت از خش افتادن شیشه اتومبیل ها می باشد. همچنین از آن در فرایند دباغی پوست برای پایداری سازی کلاژن های موجود در آن به جهت حفاظت از پوست استفاده می کنند. این اسید آلی در صنعت مواد اولیه دارویی نیز برای بهترسازی طعم بخصوص در داروهایی که طعم تلخی دارند و همچنین آزادسازی مناسب‌تر برخی ترکیبات اسیدی بخصوص در قرص‌ها بکار گرفته می شود.